Pamatujete si z dětství vontský Večer světel z Foglarovy knížky Stínadla se bouří? Vontové, kteří si přáli hřiště, manifestovali svou touhu tím, že večer rozsvítili u sebe doma barevný lampion. Dnes něco podobného zkoušejí některé sociální kampaně. Jenže na internetu a prostřednictvím komunitní sítě Facebook. A zatímco Vontové „rozsvítili“ tímto způsobem jen svou městskou čtvrť, aby ukázali, kolik Vontů po hřišti touží, sociální kampaně hodlají podobnou formou „rozsvěcet“ na internetu celou republiku, nebo nejlépe celý svět.
Chobotničky, kam se podíváš O Facebook se opřel například Nadační fond Pro knihovnu, iniciativa usilující o postavení Kaplického nové budovy Národní knihovny v Praze Na Špejcharu. Když se podíváte na webové stránky www.proknihovnu.cz, můžete si kromě jiných informacíprohlédnout taky zajímavou mapu s desítkami ikonek malých Kaplického „chobotniček“. Je to klasická internetová mapa České republiky – ikonky do ní může pomocí sítě Facebook vložit každý, kdo si přeje stavbu knihovny. Ikonka se pak zobrazí na mapě v místě jeho adresy. Mapa tak ukazuje, kolik příznivců nová knihovna má a odkud jsou. Rozsviťte svá města zeleně „Nedávno jsem slyšel jeden hezký citát: ‚Kdybyste na své přátele mluvili tak, jak na ně mluví klasická reklama, tak by vám dali pěstí.‘ Sociální sítě stojí právě na tom, že je to nové prostředí pro mladé lidi, které má svá nová pravidla a funguje na nových principech. Když lidi nenecháte vaši kampaň spoluvytvářet, tak peníze za ni proletí oknem,“ tvrdí Petr Václavek, manažer reklamní agentury Lemonade.
V současnosti připravuje na Facebooku podobnou kampaň, jako je ta propagující stavbu knihovny.
V případě jeho projektu ale půjde o manifestaci přívětivého přístupu k životnímu prostředí a k šetření vodou i energií. Kampaň má název „Rozsviťte svá města zeleně“.
„Na Facebooku vystupuje každý jako jednotlivec, který má svůj okruh přátel. Ve statusu, kde informuje například o tom, že jde na oběd, bude moci informovat i o tom, že se rozhodl zeleně rozsvítit své město. Vyplní potom malý test, týkající se jeho ekologického chování: jestli dává pokličku, když vaří, nebo zda vypíná vodu při čištění zubů. Získá profil v podobě ikonky panáčka, jehož barva bude v případě odpovědí signalizujících šetrný přístup k energii zelená. Tato ikonka se pak zobrazí na mapě Google Earth v místě, odkud člověk je. Čím víc lidí se k projektu připojí, tím víc bude na mapě přibývat zelených panáčků, až se zeleně rozsvítí celá města,“ vysvětluje Václavek.
Pokud budou odpovědi naznačovat spíš plýtvání energií, dostane člověk červeného panáčka, ale získá současně přístup na webovou stránku, kde se může v tomto směru poučit – dočte se například, že vypnutím vody při čištění zubů ušetří až devět litrů a že použitím pokličky zabrání velkým tepelným ztrátám. „Nenásilně se dozví, co má dělat, a může své skóre zlepšovat,“ říká Václavek. „Ve finále bude mapa interaktivní, nebude omezená hranicemi, takže třeba New York a Praha spolu budou moci soupeřit o to, které je zelenější. Rozsvítit se tak mohou města na celé planetě. Navíc tenhle přístup může přimět lidi, aby šetření zdroji považovali za normální. Před pár lety bylo třídění odpadu neobvyklé, dneska je to běžná praxe. A kdybych ho netřídil, tak mi to vytknou vlastní děti. Na Facebooku má také každý člověk svou sociální skupinu a bude chtít před ní obstát.“ Vzniklo to na workshopu Václavkův projekt vznikl na konferenci Londýn v Praze. Tu uspořádal loni v Praze Jaroslav Cír, marketingový odborník, pracující pro Unilever. Účastníci navrhovali během speciálního workshopu kampaň na téma šetření vodou. Václavek přišel s projektem komunikace přes Facebook a zvítězil. Poté jej rozpracoval do reálné podoby – technické řešení zpracovalo Nydrle Studio Michala Nýdrle. Ve zkušební podobě by se měl projekt objevit na internetu příští týden, od dubna se má rozběhnout naostro.
Autor: JAROSLAV KRUPKA, Lidové Noviny 25. února 200
Žádné komentáře:
Okomentovat